Søg i denne blog

lørdag den 3. marts 2012

Roskilde festivalen.




Av for en weekend-Mange af V'erne er underdrejet, og sengeliggende af forskellige årsager, hvilket har fået fotoalbummene frem. Vejret udenfor har været så smukt blåt, så vi har helst ville kigge på sommerbilleder og drømme os lidt væk fra smerter mm. Det fik mig til at glæde mig til Roskilde festivalen. Jeg er et festivalbarn, ikke på den måde at mine forældre var hippier og deltog i den slags, slet ikke-Men jeg er vokset op i Gadstrup. Roskilde festivalen ligger lige mellem Roskilde og Gadstrup, så hver sommer blev hele området indtaget af sjove, skøre, glade typer, og vi kunne høre musikken, helt ind i stuen-Jeg syntes fra jeg var meget lille, at det var magisk, og elskede når det cirkus kom til byen. Jeg kunne slet ikke vente, til det kunne blive mig der drog afsted.. Min far var entreprenør, og havde adgang til den grusgrav, der ligger indenfor festivalområdet, så han fyldte arbejdsbilen med os unger, og så fik vi adgang indenfor festivalhegnet, det var fantastisk, jeg sad der på passagersædet og slugte det hele råt; punkere, tis, støv, bræk, høj musik og meget fulde og glade mennesker-jeg synes allerede dengang at energien og stemningen var uimodståelig.. 14 år gamle, var vi, en gruppe piger fra byen, der fik lov til at indtage festivalen, dog uden overnatning. Vores forældre hentede os på skift ved 2 tiden-Vi havde et telt med, så det så ud som om vi sov der, og vi nød det til fulde. Det var om noget også magisk, første gang, vi virkelig følte at vi stod på egne ben ude i verden, men samtidigt meget trygt, da det stort set var i baghaven. Vi fik kysset, danset, spist, drukket og hygget os gennem festivalen-og forelskelsen var sat. Roskilde i mit blod. De første Roskildeår blev indtaget med veninderne, så blev det med kæreste. Derefter havde jeg en årrække hvor jeg arbejdede backstage, først for Coca Cola, siden Carlsberg, og fik telt og plads i det eftertragtede Tuborgzonen, som desværre er blevet nedlagt-Det blev en helt anden festival, hvor jeg nærmest ikke kom fra zonen i hele perioden, for der var rigtige toiletter og bad, og lækker, lækker mad og de for tiden hotteste musikere og bands kom og festede, dj'ede og gav den gas, så det var en fest i sig selv. 
Jeg tror det er den helt fantastiske stemning, der indhyller hele området den uge, som man bliver grebet af, hvis man er til det. Jeg har så mange fantastiske minder derfra-ikke alle tåler dagens lys, men jeg får stadig idag fuldstændig kriblen i maven, når jeg tænker det mindste på det vidunderlige sted.
Vores unger synes heldigvis også, at det er paradis. Vi tager hjem og sover, og holder os en del i backstageområdet, men de elsker at komme ud på pladsen, og opleve stemningen, få en is, prøve installationerne, tale med de sjove mennesker og høre musikken-og det er fantastisk at få lov at dele denne forelskelse med dem. 

11 kommentarer:

  1. Det lyder som et livslangt kærlighedsforhold til Roskilde - og med god grund.

    SvarSlet
  2. Sikke nogle vidunderlige minder !

    SvarSlet
  3. Ja, kærligheden er intakt. Jeg kunne mærke sommerfuglene bare ved at kigge på billederne fra de sidste år og sætte lidt ord på..

    SvarSlet
  4. Åh det lyder skønt! Kan godt forstå at du drømmer dig en tur på Roskilde F i solskin ;) Er selv fra Roskilde omegnen og min far som havde reklamebureau i Roskilde, har lavet en del arbejde for dem før i tiden, derfor har jeg også været meget på Festival fra jeg var ganske ung ;) Old good memories!!
    Dejlig søndag i din retning..

    SvarSlet
  5. Åh, ja, det er bare noget særligt med festivalstemningen. Min mand har aldrig været på festival og tror heller ikke på, at det er noget for ham. Men han bliver mere og mere blød....såeh, måske?!

    Skønne, skønne billeder:)

    GOD søndag.

    KRAM

    SvarSlet
  6. Nææ, har lige opdaget din blog hos motherbl*gger :) Glæder mig til at følge dig :) Og pas på med Husflid, dit dankort får abstinenser!

    SvarSlet
  7. Åh, jeg kan få de samme sommerfugle i maven når jeg tænker på Roskilde festivalen. Min far arbejder ved Roskilde politi, så i mange år fik han armbånd til sin familie. Jeg var med første gang da jeg var 9 år, og kom derefter trofast hvert år, i 14 år :) Har ikke prøvet at have ungerne med endnu, men det kommer de nok på et tidspunkt ;)

    SvarSlet
  8. Ejjjj, hvor lyder det skønt og sikke nogle dejlige fotos. Jeg har kun deltaget en gang, for 100 år og en madpakke siden. Og det var FEDT! Men det blev ikke til mere end den ene gang (af en eller anden grund) Det er meget inspirerende at læse om de ting i laver med jeres unger. Det lader til at i ikke lader jer begrænse..
    Smil herfra

    SvarSlet
  9. Åh hvor er det godt at høre, at der er flere festivaldamer ude i bloglandet-og tak for alle de søde kommentarer. Sov godt:)

    SvarSlet
  10. I love Roskilde!!!!

    Har ofte tænkt på, hvornår ungerne er klar, men hmmmm...helt fra de er ganske små, har du lige overbevist mig om.
    Nu har vi forsøgt os med diverse Dúné koncerter, Grøn koncert og lidt andre små-koncerter, og drengene ELSKER det. Måske det snart må blive Roskilde, i en udgave børnene kan følge med i. Har en far der bor i Veddelev, så mon ikke vi kan arrangere, at drengene kan sove der, hvis vi vil høre noget musik lidt for sent?!

    Tak til dig, for børn og Roskilde intro...

    SvarSlet
  11. Afsted med jer og med sådan en overnatningsmulighed, kan man da ikke andet:)

    SvarSlet