Søg i denne blog

mandag den 12. marts 2012

Det blev også weekenden, hvor der blevet lavet rigtig meget mad.

Opskriften her er ikke vildt sund, men der er ingen mælk, og forholdsvis lidt sukker i, og så er det børnenes weekend favorit:) 12 sprøde boller & 18 cool snegle: 6 spsk. lunken vand blandes med 1 tsk grøn the (denne gang knuste jeg noget grøn kusmi the med citron) og 50 g. gær, herefter kommes 3 dl. rismælk og smeltet økologisk kærgården i. 2 dl. havregryn og 2 dl. rugmel blandes i, inden 3 tsk sukker, 1 tsk salt, 1/2 tsk gurkemeje, 2 tsk kardemomme, og 1/2 tsk kanel blandes godt i dejen. Herfra kommes der bare så meget hvedemel i, at dejen bliver god, smidig og ikke klistret(ca 3-4 dl.). Stil dejen i en skål med et fugtigt klæde over, og lad den hæve ca. 45 minutter, inden man former 12 boller af lidt over halvdelen af dejen-De stilles til efterhævning i en times tid. Imens laves remonce til sneglene af 50 g. kærgården, 1 stor tsk kanel, og 6 tsk sukker, der blandes godt sammen og smøres ud på resten af dejen, der er rullet ud til en stor rektangel. Til sidst ruller man dejen sammen, og skærer 1,5-2 cm tykke skiver ud af 'pølsen', som så også får lov til at hæve en times tid. Bollerne bages ved 200 grader i 12-15 minutter, sneglene skal have 10-12 minutter ved 200 grader, så er de klar. 
Jeg kommer gurkemeje i, fordi flere forsøg har vist en sammenhæng mellem et højt indtag af gurkemeje og et lavere antal tilfælde af leukæmi og kræft i bryst, lunger og tyktarm, pga den aktive ingrediens i krydderiet-polyfenolet curcumin, og jeg er vild med sundhed og biokemi, og tanken om at usundt også kan være lidt sundt:) Den grønne the modvirker den alkrymid, som er et sundhedsskadeligt stof, der dannes, når man steger, bager eller griller kulhydratrige fødevarer ved temperaturer på over 120 grader, og det er jo også meget rart at tænke på:)

3 kommentarer:

  1. Det ser sørme lækkert ud. Det er meget inspirerende at læse om alt det du ved om kemien i mad.. Jeg aner ikke en dyt, men kan da mærke på min krop at den har det bedst, når jeg spiser en masse grønt og kan faktisk også bedst lide sund mad. Selvfølgelig er det vigtigt at være bevidst om hvad man byder sin krop. Det gamle ordsprog "du bliver hvad du spiser" er ikke helt forkert.
    (Og så er det i øvrigt SÅ tydeligt at mærke når min store knægt har fået sukker.. Så hyper han lidt..)
    Håber den lille mand er ved at blive frisk og krydser fingre for at I går fri.
    Skønne fotos i sidste indlæg også :)

    SvarSlet
  2. Tak, sidsel. Jeg er bare en sucker for biokemiens firnurlige pusleri i vores mad, og så er der bare visse fødevarer man tydeligt kan mærke ikke gør noget godt for ens krop, og omvendt også visse der har en helt fantastisk indvirkning. Men jeg er ikke fanatisk, og ungerne er selv med til at vælge deres fredagsslik:)

    SvarSlet
  3. Hej,

    Jag jobbar för sajten FindeOpskrifter.dk och försökte kontakta dig men kan inte hitta någon kontaktinfo. Vi såg att du har goda recept i din blogg och vi rekommenderar att du tittar runt på sajten och kikar på "Madblogstoppen".

    Vill du vara med och få dina recept indexerade på sajten så behöver du bara registrera dig på http://www.findeopskrifter.dk/kom-med-i-madblogstoppen och embedda din kod för att mäta statistik så är du med!

    Här kan du se hur många som är med i Madblogstoppen på FindeOpskrifter.dk - http://www.findeopskrifter.dk/madblogstoppen

    Förhoppningsvis kan just din blogg ligga etta på Madblogstoppen!

    Med vänliga hälsningar,

    Senka
    senka@findeopskrifter.dk

    SvarSlet