Søg i denne blog

fredag den 3. august 2012

Ribssaft med vanille.

Jeg har lavet litervis af ribssaft af de skønne ribs fra haven i ferien. Jeg synes i skal have opskriften, for det er en skøn og undervurderet sommerdrik og også rigtig god med danskvand, eller hvidvin/gin hvis man er til det:) Jeg bruger ikke atamon, da jeg bedst kan lide det så rent som muligt, og det står alligevel højst i køleskabet et par dage, ellers kan man fryse det ned, det gør jeg med hyldeblomstsaft. INGREDIENSER TIL CA 750 ML; som passer til de fleste af mine gamle glasflasker. 1 kg. ribs 4 dl. vand 3 dl. økologisk rørsukker 1 spsk vaniljesukker- Skyl bærrene godt, kom dem i en rustfri gryde, og hæld vand over. Kog bærrene op, og lad dem simre i 10 minutter under låg. Mos bærrene mod grydens sider, og hæld massen i en sigte/tyndt klæde(jeg bruger gamle stofbleer), og lad den dryppe af i ca 20 minutter. Hæld derefter saften tilbage i gryden, tilsæt sukker og vanillesukker, og lad den simre i 10 minutter endnu. Tag så gryden af varmen og skum saften godt. Saften hældes på nyskoldede flasker, og opbevares køligt.

2 kommentarer:

  1. Ej, hvor ser det lækkert ud! Sådan et glas læskende saft er der ikke meget der slår - og ribs i haven det er da skønt. Tak for din dejlige opskrift, den gemmer jeg. Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
  2. Uuhhhmmm, det lyder lækkert. Jeg må skaffe nogle ribs

    SvarSlet